Assalamualaikum cinta.

perkongsian ilmu dan pengalaman secara tidak langsung memberi pengajaran kepada pembaca. :)

Monday 20 February 2012

#HidupBerdikariMemangSusahKe???

    Assalamualaikum.. fazmin (bukan nama sebenar) disini sy nk berkongsi cerita dengan korang semua tentang hidup berdikari... Cerita nya bermula dengan rumah sewa aku dan kawan2 aku semua... hidup tanpa ibu dan bapa ni mula2 memang susah actually, makan kena cari sendari untuk terus hidup, baju kain kena basuh sdri.. Hidup kami macam cite P.Ramlee "Bujang Lapok".. semuanya serba susah dlm hidup berdikari ni.. Sekarang dah 2tahun 2bulan aku hidup tanpa ibu bapa ajar aku cara2 nk berdikari... Dalam rumah sewa kawan-kawan aku macam2 perangai yang ada, bak kata pepatah 'rambut sama hitam hati masing2' (btul ke pepatah ak ni? haha), di sini bermula nya aku blajar erti kehidupan sebenar serta kesabaran & boleh tengok mcm2 prangai manusia yang ada atas muka bumi ini. mmg btul Allah cipta manusia dgn mcm2 perangai ni utk kite mengenali antara satu sama lain n utk kite saling berda'wah kn. Amey ( bukan nama sebanr) aku paling tidak suke dengan cara & gaya dia..Dia slalu nk tunjuk yg dia lebih hebat dari aku dn kawan2 semua, (tu nama dia takabbur, dosa taw jgn ikut).. Alif (bukan nama sbnr) nie sorg lg prngai lebih matang skit pd aku n semua. kami berlima umur sama tua tp pragai je xsama.. hehehe Alif nie seorg yg sush nk bgn pg, time nk balik kg masa tu dia n Amey la susah nk bgn.. kami ber3 siap dh tp dia org xbgn lg.. yg tu buat kesabaran aku semakn tercabar waktu itu... Mawi ( bukan nama sebanr) nie lg sorng budak yg sngt2 kuat isap rokok (rokok tu haram taw, ulama' dah sepakat).. xdop rokok apa sja dia sggp buat asal kn dpt rokok... Jere (bukan nama sbnr) nie lagi sorg budak bilik aku jgk, seorg yg suka2 mununjuk apa yg org ada mesti dia ade... aku pun hairan dgn dia nie,sume bnda di tahu nk buat kalu aku dpt buat gak...
    Sampai sini sja la aku nok kongsi cita aku dgn korng sume.. nati aku kan sambung balik cita aku yg xseberapa nie.. hahahaha.. yg baik jdkn teladan n yg buruk jdkn sempadan... wassalam
                                                                                                                                                         -aqim-

No comments:

Post a Comment